torsdag 11 oktober 2007

Ommålat och nysytt

Här ser ni två pinnstolar som jag haft stående i förrådet i en halv evighet. De hade sisådär 4-5 lager färg. På den tiden, när jag köpte dem, så hade jag tänkt att få dem trävita. Men nu har jag gett upp (och jag vill inte ha dem trävita heller), så nu fick det bli något radikalt. Inspirerad av kreativa Annelie, så fick de bli svarta. Sönerna höll på att gå i taket. Trodde alla ungdomar tyckte att svart var häftigt, men det tyckte dom inte på ett par stolar.
Nåväl, jag gav inte upp. Det som härnäst fick sig en duvning och två strykningar, var kökssoffan. Som ni kan se på bilden, så var den trävit furu. Jag har blivit så pass påverkad av detta bloggande, att helt plötsligt tyckte jag att det inte var det snyggaste man kan tänka sig precis.

Efter att ha målat soffan och stolarna, så åkte jag till IKEA. De hade så mycket snygga tyger, men jag fastnade för det svart-vita, lite grafiska 40-50-talstyget. Av det sydde jag kuddar till soffan och stolsdynor till pinnstolarna.

Soffans dyna fick ett nytt överdrag, men det var ett tyg jag ropat in på en auktion i en sådan där låda fylld med massor av olika tyger. Det är grönt med små vita prickar.

Av spillbitarna jag fick över blev det en duk till bordet. Vad som härnäst ska ordnas till är ett nytt bord. Jag ska åka på loppisrunda och se om jag kan hitta något som jag gillar. Taklampan (av drivved) är inte på G. Jag måste ju åka och hitta ett stycke passande drivved först. Men det kommer.. Jag lovar!

Imorgon är det fredag. Då är det städdags. På lördag ska jag ha kalas. Mina närmaste kommer hit och de ska bli serverade en trattkantarells-soppa med hembakat bröd. Efter får de kaffe och tårta. Hoppas det ska smaka.

Ha en skön avslutning på veckan!



4 kommentarer:

faster atta sa...

Men så fint!! Vilken energi du har vännen, jag blir alldeller matt. Visst har jag alltid prijekt på gång, men mina är små! Du gör så mycket radikalt som blir så fint!!
kram

faster atta sa...

Jag tror att din tilda ängel skulle bli jättefin på en bräsdit! varför inte satsa på en "jultavla"?
kram

faster atta sa...

...brädbit skulle det naturligtvis vara....

Annika kort & gott sa...

Jag håller inte med dina ungdomar svart och vitt är bara såå snyggt. Ditt kök ser ut att vara helt nytt och så läckert med alla nya textilier till.

kram Annika